هل يوجد فرع من الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي في الإمارات

من فترة و أنا أسمع كثيراً عن الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي وانها توفر فرص لأبناء الوطن العربي وتمنحهم شهادات احترافية عليا في مختلف التخصصات و انها شهادات معتمدة وموثقة من جهات الاختصاص و أن في فرصة لدراستها باللغة العربية مع عدم اغفالها للغة الإنجليزية، و أن رسومها رمزية و في ميزة الدفع بالتقسيط.

و دخلت على الموقع و قرأت كثير بس اكثر شيئ اهتميت بيه بالقراءة هو آراء الطلاب الحاليين و مساهمات الخريجين الموجودة على الموقع يعني حسيت ان الكل معجب بيها و ان كتير منهم مدحو بها، و الكل وجد بها بعض العيوب فمثلاً مافيش فيها بكالوريوس ابدا او ليسانس، و لا فيها برامج تعليم لغة انكليزية و ترجمة، أغلب البرامج كل ما تبدأ تسجل فيها تلاقي العدد اكتمل و تضطر تنتظر لفترة طويلة حتى يتاح لك شاغر جديد ويجي عليك الدور في قائمة الانتظار و تتقبل. كمان من عيوبها انها مابتقدمش أي فرصة للسفر لانجلترا خالص، لا بالهجرة ولا بفرص العمل، يعني شهادتك تشتغل بيها هناك في انجلترا بس مش الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي هي التي سوف توفر لك فرصة عمل في انكلترا. و حتى اذا حبيت تكمل دراستك في انجلترا نفس الشيئ، يعني اذا خلصت الماجستير مع الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي ممكن تكمل الدكتوراه مع أي جامعة تانية هناك بعد ما توفي شروط القبول التانية بس انت تقدم وتدرس لوحدك أو في بعض البرامج تساعدك الأكاديمية فيها بس مش كل الجامعات ولا كل البرامج الدراسية، لأن الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي تعتبر لها علاقات شراكة مع جامعات بريطانية معينة مرموقة جادً وموثوقة جداً. بالنسبة للبرامج التي تقدمها الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي هي برامج دكتوراه تخصصية و ماجستير تخصصي و زمالات البورد مش كلها طبعاً بس أهم التخصصات هتلاقيها متاحة فيها، و ثلاث برامج دراسية بتمنح شهادات بريطانية مميزة هم برنامج اعداد الخبراء و الاستشاريين و الشهادات المتقدمة، و برنامج اعداد الخبراء دا فيه ميزة كويسة جداً انه بيمنح الدارس مجموع خبرات و مهارات تؤهله لدراسة الماجستير حتى اذا لم يحصل مسبقاً على البكالوريوس.

في الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي عدة اقسام ممتازة و بتهتم بتخصصات قوية و مهمة و تخصصات نادرة رغم أهميتها و تخصصات منتشرة و أساسية و لا غنى عنها زي قسم المحاسبة و إدارة التفاوض و إدارة المبيعات و التسويق و الإعلان و إدارة الموارد البشرية و العلوم الإدارية و الإدارة الصحية و الإدارة الهندسية و الجودة الشاملة و إدارة المشاريع و الإدارة المالية و التغذية و الحميات و السلامة و الأمن و علم النفس و رعاية الطفل و العلاقات العامة و الإدارة التربوية و الإدارة السياحية و إدارة نظم المعلومات و الإعلام و التجارة الدولية و التأمين و المخاطر و الإرشاد النفسي و المعارض و المؤتمرات و التسويق العالمي و العلوم السياسية و التجارة و الاقتصاد و العلاقات الدولية و الاستثمار و البورصات و الخدمات اللوجستية. بس كانت المشكلة في ثلاث نقاط، الأولى اني اقدر اختار البرنامج والتخصص الملائم ليا لأن أنا يناسبني أكثر من برنامج دراسي و أكثر من تخصص دراسي من برامج الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي، احترت جداً و كان لازم أدرس سوق العمل كويس جداً عشان اعرف احتياجاته و أقدر أحدد هاشتغل في ايه و أعمل كارير لنفسي في أي تخصص منهم يعني أنا شغال في مبيعات وتسويق العقارات في دبي، يعني مبيعات والا تسويق؟ ماجستير و الا استشاري و اعداد خبراء والا زمالات؟ مش عارف أحدد بصراحة لحد دلوقتي.

كمان تاني مشكلة كانت في اسلوب الدراسة عندهم، يعني أنا واخد اني احفظ المناهج و المقررات حفظ صم و أدخل الامتحان اكتب الي حفظته و الحقيقة انا عندي مهارة الحفظ دي ممتازة و خاصة اني متعلم في مصر قبل ما اجي على دبي و اشتغل فيها في مجال المبيعات و التسويق العقاري. لكن اسلوب الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي بيعتمد على الدراسة و الفهم و بس، مافيش حفظ و دا أنا قلقان منه شوية قبل ما اسجل لأني خايف أفشل فيه، الحقيقة اغلب الخريجين أكدوا جامد جداً على النقطة دي و في ناس مبسوطة منها جداً و ناس لا، و أنا من الناس اللي قلقانة من الناحية دي و حابب أخذ نصيحة منكم.

تاني شيئ و دا الأهم، أنا لحد دلوقتي مش عارف هل هم ليهم مقر في دبي و الا لأ؟ ياترا في حد يعرف أين هو فرع الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي في الامارات العربية أو دبي؟ و الا هم في لندن بس و مالهاش هنا فرع في الامارات؟ الحقيقة أنا نويت اني اقدم خلاص و أدرس في الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي لأني لقيت الكل بيمدح فيها يعني سمة الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي مضمونة و مميزة بس محتاجكم تساعدوني في اختيار البرنامج و تدلوني على فرع الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي في الامارات و بالذات في دبي اذا كان موجود .

خالد بن الوليد